Rowery elektryczne to obecnie najszybciej rozwijający się sektor w produkcji jednośladów. Rower taki, wyposażony jest w silnik wbudowany w koło i zasilany bateria umieszczoną, najczęściej na ramie bądź bagażniku. Inteligentny system elektroniczny, automatycznie uruchamia silnik w momencie rozpoczęcia pedałowania, a manetką na kierownicy regulujemy prędkość i moc wspomagania. Po wyłączeniu silnika nasz jednoślad niczym nie różni się od tradycyjnego roweru z wyjątkiem wagi, która w wypadku e- bike jest nieco wyższa. Wybór pojazdu elektrycznego musi uwzględniać kilka ważnych czynników jak przeznaczenie (górski, składany, miejski, trekkingowy, turystyczny), rodzaj silnika oraz baterii.
Zasada działania
Każdy e-bike posiada trzy kluczowe elementy, które umożliwiają wspomaganie.
- Bateria – najważniejszy element. Dobra bateria litowo- jonowe wystarcza na około 500 pełnych ładowań. W zależności od jej pojemności, na jednym ładowaniu przejdziemy około 40 km. Oznacza to, że jedna bateria służyć nam będzie przez 20 000 km !
- Sterownik- czyli mechanizm odpowiadający z przekazywanie energii z baterii do silnika. Może być zautomatyzowany, lub uruchamiany ręcznie.
- Silnik- obecnie, standardem w rowerach elektrycznych są silniki bezszczotkowe, które są praktycznie bezawaryjne i bezobsługowe. Maksymalna moc silnika dopuszczalna przepisami to 250 Watt. Pozwala na rozpędzenie się do prędkości 25 km/h, która jest również maksymalną jaką dopuszcza prawo.
Wybór
Uwzględniając powyższe wskazówki, wybierając rower elektryczny, skupiamy się na modelach wyposażonych w baterię litowo- jonową z bezszczotkowym silnikiem. Jeżeli chodzi o rodzaj, to wybieramy taki, który spełni nasze oczekiwania pod względem nawierzchni i terenu, w jakim będziemy poruszać się najczęściej. Jeżeli zaś zależy nam na pojeździe najbardziej uniwersalnym, powinniśmy skupić się na modelach trekkingowych, które poradzą sobie jednakowo w miejskiej dżungli, jak i na bezdrożach.